ny i jobbet blogindlæg

At starte i nyt job

At starte i et nyt job tager mange kræfter fordi du både skal lære nye arbejdsgange, måske ny teori, ny kultur, ny organisation, nye systemer og nye kolleger at kende.

Du oplever måske, at du indimellem kan være usikker på dig selv i alt det nye. ”Hvor længe er det okay at blive ved med at spørge så meget?”, ”hvor længe bærer de andre over med mine fejl eller forglemmelser?” ”Forventer de, at jeg er mere selvstændig og tager mere initiativ?” osv.

Som regel tager det tid at opbygge så meget tillid i relationerne, at man kan tale åbent om sin usikkerhed og tvivl. Du har jo en prøvetid, så du skal ikke blotte din tvivl i starten, det kan virke uprofessionelt…

På et kursus hørte jeg om en model, der beskriver den proces man går igennem som ny og senere erfaren medarbejder. Modellen er brugt i mange sammenhænge, men jeg synes den giver mening at tænke over, når du skal starte i et nyt job eller en ny samarbejdsrelation. Selvom modellen er meget forenklede i forhold til virkeligheden, har den været en hjælp for mig til at være mere overbærende med mig selv J og tænke jeg er ikke ene om at have det sådan.

Modellen lyder sådan:

model for ny

Når du starter på et nyt job, vil du gerne bidrage og vise alt det, du kan give til virksomheden. Derfor vil du ofte komme med ideer og forslag til opgaveløsning og måske inddrage viden fra en anden arbejdsplads. Jeg har selv oplevet, at mine input blev modtaget med et overbærende smil. Set i bakspejlet kan jeg godt se, at det jeg kom med i starten var: for tilfældigt, ikke specialiseret nok, måske ikke relevant, men på det tidspunkt var jeg ubevidst inkompetent og kunne derfor ikke se det.

Den hårde tid er, når du bliver bevidst inkompetent, for det er der, hvor du kan se, det du tidligere gjorde forkert eller måske utilstrækkeligt, og det er der, hvor du tænker ”kan jeg tillade mig at spørge igen nu har jeg været her så længe, de må da tænke, jeg er langsomt opfattende”. Det er her, det kan hjælpe at vide, at det er helt normalt, du har det sådan, og at langt de fleste har det på samme måde, når de er ny på en arbejdsplads.

At blive bevidst kompetent er jo belønningen for sliddet, det er der, hvor du kan føle, du er en værdi for virksomheden, kan give erfaring til andre og er en respekteret fagperson. Jeg tror de fleste ender med at være bevidst kompetent på deres arbejdsplads.

Når du bliver ubevidst kompetent, er du ikke klar over, at du har en stor viden eller kompetencer som andre ikke har. Du kan i den situation komme til at tale ned til andre fordi du er ubevidst omkring dine kompetencer, så du tror, andre er på samme niveau.

Det kan indimellem være godt at skue tilbage og tænke over de resultater du har skabt og den udvikling, du er gået igennem. På den måde bliver du mere bevidst kompetent.

Fordelen ved det ubevidste kompetente er jo at du ikke behøver bevidst at tænke over det du gør ”du kan bare”. Det klassiske eksempel er færdigheden at køre på cykel, hvor de fleste af os i Danmark er ubevidst kompetente og tager det som en selvfølge at alle kan cykle. Derfor kan vi let komme til at tale ned til en person, der ikke kan cykle, hvilket jo er tilfældet for rigtig mange mennesker fra andre lande.